Programa de mà


ARTS ESCÈNIQUES DE SEGON DE BATXILLERAT

Aquesta assignatura desenvolupa el temari en 5 blocs que tracten nombrosos continguts teòrics i pràctics. A més, presenta un temari i una metodologia específica per a la prova de selectivitat.
L’assignatura s’estructura de la manera següent:

1. PROFESSORA
Nanda RAMON TOUS

2. ORGANITZACIÓ DE LES SESSIONS*

Dilluns
Dimarts
Dijous
Divendres
Horari
8.55
9.50
8.55
9.50
Aula
4ESO C
3ESO C
EF
1ESO C


3. PROGRAMACIÓ I SEQÜENCIACIÓ
PRIMERA  AVALUACIÓ

INTERPRETACIÓ I DRAMATÚRGIA
HISTÒRIA DEL TEATRE
ESPECTACLE
EN DIRECTE
VÍDEOS
 D'ESPECTACLES

Teoria de la comunicació teatral:
–Concepte i tipologia de les arts escèniques.
Anàlisi de l'acte de l'espectacle escènic com a acte de comunicació (emissor, receptor, missatge, codi, canal i context)
–Exploració dels elements en l'expressió: personatge, situació, acció, conflicte.
–Exploració i desenvolupament harmònic dels instruments de l'intèrpret: expressió corporal, gestual, oral, rítmica i musical.
–Exploració i desenvolupament de tècniques: joc dramàtic, improvisació, dramatització i creació col·lectiva.
–Introducció a l'anàlisi i construcció del personatge.
–Introducció a l'anàlisi, experimentació i comprensió de l'espai.
–La dramatúrgia.

Pràctica de tècniques constructives i interpretatives:
–Recursos imprescindibles: La concentració, la cohesió, la relaxació, la desinhibició,
–L'expressió corporal, gestual, oral, rítmica i musical.
–Joc dramàtic, improvisació, dramatització i creació col·lectiva.
–Desenvolupament de la dramatització i l'escenificació d'un text narratiu, tema o situació proposada
–Anàlisi i construcció del personatge.
–Anàlisi, experimentació i comprensió de l'espai.
–El recurs de l’humor.
–Orígens del teatre. Origen ritual del teatre. Elements del ritual (el sagrat, el ritu, la festa, el tòtem, la màgia).

– El teatre grec: orígens, formes i principals autors (Sòfocles, Eurípides, Aristòfanes).

–El teatre a Roma. Orígens, formes i principals autors (Plaute i Terenci).

–Teatre medieval. Inici i evolució del teatre medieval. El teatre religiós medieval i tècniques escenogràfiques.

–El Siglo de Oro espanyol. Característiques i autors principals (Lope de Vega i Calderón de la Barca) L'art nou de fer comèdies.

–Teatre del Renaixement. La Commedia dell'Arte (orígens, característiques, tècniques i estructura, personatges i màscares).
A triar per l'alumne/a

Medea
Tomaz Pandur

Hamlet. Tomaz Pandur.

Don Carlos. Calixto Bieito.

La casa de Bernarda Alba. Lluís Pasqual.

La consagración de la primavera. Pina Bausch

La traviata. Brindis.

Mar i Cel. Dagoll Dagom


Lectura de:   Medea, d’Eurípides. Ed. La Magrana, 2012 ISBN 9788482645629


SEGONA  AVALUACIÓ
INTERPRETACIÓ I DRAMATÚRGIA
HISTÒRIA DEL TEATRE
ESPECTACLE  EN DIRECTE
VÍDEOS D'ESPECTACLES
Cap a la construcció d'un espectacle:

–Dramatúrgia de base per a una creació teatral: documentació, transformació, literaturització, redacció.

–Elaboració d’una proposta de components plàstics i sonors per a un projecte escènic: escenografia, figurinisme, so, música, llum, etc.

–Disseny i organització del projecte: fases de treball, repartiment d’àrees i distribució de tasques.

–El teatre europeu dels segles XVI i XVII. Característiques i principals autors (Shakespeare i Molière).

–El neoclassicisme. Característiques. El retorn a les formes clàssiques.

–El romanticisme. Característiques generals i principals autors (Goethe, Zorrilla i la figura de don Juan).

–El naturalisme enfront del realisme.
Stanislavski. El naturalisme psicològic (Txèkhov, Pirandello i Shaw).

–Teatre a les literatures hispàniques de 1900 a 1939 (Valle Inclán, García Lorca). La innovació modernista en el teatre català  (Josep M. de Sagarra).
A triar per l'alumne/a

Muerte de un viajante. Mario Gas.

Mort de dama. Rafel Duran.

Le cirque du soleil

Imperium of Violence. La Fura dels Baus.

Life and death of Marina, Abramovic

Malasombra

Urtain. Animalario.







TERCERA  AVALUACIÓ
INTERPRETACIÓ I DRAMATÚRGIA
HISTÒRIA DEL TEATRE
ESPECTACLE  EN DIRECTE
VÍDEOS  D'ESPECTACLES
–Elaboració i representació d'un espectacle.
   –Execució del  projecte.
   –Avaluació.

–La recepció d'un espectacle:
–El públic: concepte i tipologies.
–Aspectes bàsics del procés de recepció.
–La crítica escènica en els seus aspectes bàsics.

–Pràctica de dramatúrgia.
–Grans innovadors de l'escena internacional al segle XX
   Brecht i Artaud.
   Nord-Amèrica: Eugene O'Neill, Tenesse Williams, Arthur Miller.
    L'existencialisme: Albert Camus i Jean-Paul Sartre.
   Teatre de l'absurd: Samuel Beckett i Eugène Ionesco.
   Nou teatre: Nova York.
   Teatre pobre de Grotowski (Peter Brook, Tadeuz Kantor, Heiner Müller).

–El teatre hispànic de la segona meitat del segle XX
    Buero Vallejo, Joan Brossa.
    
–Els col·lectius:
      Els Joglars,
      Els Comediants
      La Fura dels Baus.
A triar per l'alumne/a
Futuros difuntos. La Zaranda

El llac dels cignes. Ballet

Trencanous. Dansa Xinesa.

El mètode Gronholm. Jordi Galceran.

Paella mixta. Sol Picó.

Agosto, Condado de Osage. Gerardo Vera

Èdip Rei

4. CRITERIS D’AVALUACIÓ
1. Demostrar un coneixement sòlid i crític dels conceptes fonamentals de les A. Escèniques.
2. Identificar, comprendre i explicar les característiques fonamentals de les diferents arts de l’espectacle i la seva representació, en una perspectiva històrica i sincrònica.
3. Mostrar motivació, interès i capacitat per al treball en grup i per a l’assumpció de tasques i responsabilitats en projectes col·lectius.
4. Mostrar les capacitats expressives i creatives necessàries per a la recreació de l’acció dramàtica i dels elements que la configuren, i actituds positives en la seva millora.
5. Conèixer i utilitzar les diferents tècniques per a la recreació de l’acció dramàtica, el disseny de personatges i la configuració de situacions i escenes.
6. Participar en el disseny i la realització de projectes de creació i difusió escènica, assumint diferents rols.
7. Identificar, valorar i saber utilitzar els diferents estils escènics i paradigmes interpretatius.
8. Conèixer i comprendre els processos i fases presents en un projecte d’escenificació, identificant i valorant les tasques i responsabilitats de cada creador individual.
9. Analitzar i comentar, amb actitud reflexiva i esperit crític, tota mena de textos dramàtics i espectacles teatrals, identificant i valorant les seves característiques singulars i els seus pressuposts artístics.
10. Dominar a nivell pràctic i teòric les característiques i recursos del text teatral.

5. CRITERIS DE QUALIFICACIÓ
INTERPRETACIÓ I DRAMATÚRGIA
HISTÒRIA DEL TEATRE i VÍDEOS D'ESPECTACLES
ANÀLISI I COMENTARI ESPECTACLE  EN DIRECTE
ANÀLISI I COMENTARI TEXT DRAMÀTIC
Es qualificarà mitjançant:

–L'observació directa de la pràctica a classe.
–El desenvolupament escrit de la dramatització i l'escenificació de textos narratius, materials audiovisuals, temes o situacions proposades.
­–Lliurament de tasques dins termini: qüestionaris telemàtics, visionat de vídeos o lectura de materials.
–Tasques teatrals proposades per la professora: caracterització, monòleg, posades en escena, improvisacions, petites representacions...
Es qualificarà mitjançant dos exàmens per avaluació.

La primera prova serà parcial i la segona global, és a dir, inclourà tot quant s'hagi treballat des de principi de curs.

La qualificació d'aquest bloc serà el resultat de fer una mitjana ponderada de les notes de cada una de les proves:
1a prova 40 %
2a prova 60 %
Lliurament d'un comentari escrit, a partir d'unes pautes establertes.
Es qualificarà mitjançant una prova escrita*.

















*Només la 1a avaluació

INTERPRETACIÓ I DRAMATÚRGIA*
HISTÒRIA DEL TEATRE
ANÀLISI I COMENTARI D'UN ESPECTACLE  EN DIRECTE
ANÀLISI I COMENTARI DE VÍDEOS D'ESPECTACLES
ANÀLISI I COMENTARI D'UN TEXT DRAMÀTIC
50%
30,00%
10%
0%
10%
PRIMERA AVALUACIÓ
SEGONA I TERCERA AVALUACIÓ
INTERPRETACIÓ I DRAMATÚRGIA*
HISTÒRIA DEL TEATRE
ANÀLISI I COMENTARI D’UN ESPECTACLE  EN DIRECTE
ANÀLISI I COMENTARI DE VÍDEOS D’ESPECTACLES
ANÀLISI I COMENTARI D’UN TEXT DRAMÀTIC
50%
30%
10,00%
10,00%
0%

*Aquest apartat inclou la valoració de les tasques de curs i de la feina diària a l’aula. També es valoraran amb un 10% els aspectes actitudinals: assistència, puntualitat, participació, lliurament de tasques, compliment de les normes, generació de dinàmiques positives, creativitat, capacitat d’aprenentatge i adaptabilitat, aportació del material necessari, presa d’apunts, gestió del quadern... La demora en les entregues de tasques es penalitzaran amb 2 punts de la nota d’aquella activitat.

Les destreses en dramatúrgia es valorarà amb lliurament de tasques i amb preguntes a l’examen.
Si per alguna causa l'apartat de l'Anàlisi i comentari d'un espectacle en directe no es pot avaluar dins una avaluació, el seu percentatge se sumarà al d'Història del Teatre. Ídem amb Anàlisi i comentari d'un espectacle en directe.

La professora procurarà organitzar sortides teatrals conjuntes per facilitar la tasca de l'apartat Anàlisi i comentari d'un espectacle en directe

 

6. RECUPERACIÓ

L’avaluació és contínua. La superació d’una avaluació implica la recuperació de les anteriors sempre i quan s’hagi realitzat la lectura corresponent. En les diferents proves objectives s’hi inclouran continguts d’avaluacions anteriors (Història del Teatre).

En la convocatòria extraordinària els percentatges es distribueixen entre Dramatúrgia 50%, Història del Teatre 40% i lectura obligatòria 10%. Els alumnes s’han d’examinar de tot el programa del curs.


7. ACTIVITATS ESTRAESCOLARS
–Assistència a una representació teatral cada trimestre (pendent del coneixement de la cartellera).
–Organització de xerrades-col·loqui amb la presència d’alguns actors o agents relacionats amb el fet teatral.
–Participació en la Mostra de Teatre Escolar que organitza l'Ajuntament de Palma.
–Sortida didàctica a Barcelona: Visita al TNC, Institut del Teatre, espectacle teatral a concretar, Palau de la Música ...
–Participació en les jornades de portes obertes a l’ESADIB durant el mes d'abril.
–Elaboració d’un blog de l’assignatura.
–Tallers teatrals organitzats per Caixa Escena.
–Participació en la Trobada de Teatre d’Ensenyament Mitjà.

8. MATERIAL COMPLEMENTARI
–Blog:                  
                   nofaciscomedia.blogspot.com
–Correu electrònic:
                   nofaciscomedia@gmail.com
–Blog de les PAU:                     
                   https://sites.google.com/site/artsesceniques20152016
                  

ATENCIÓ:
Per treballar la cohesió del grup, element imprescindible en el teatre, els alumnes s’asseuran en un ordre determinat tant a l’aula (classes teòriques) com al cercle del Gimnàs (classes pràctiques).

Per treballar la concentració, els alumnes prendran apunts i es valorarà el seu quadern d’aula.


Per a treballar la coresponsabilitat, es valoraran hàbits com la puntualitat, l’aportació del material i el lliurament de les tasques en temps i forma.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada