ARTS ESCÈNIQUES DE SEGON DE
BATXILLERAT
Aquesta assignatura
desenvolupa el temari en 5 blocs que tracten nombrosos continguts teòrics i
pràctics. A més, presenta un temari i una metodologia específica per a la prova
de selectivitat.
L’assignatura s’estructura de la manera següent:
1.
PROFESSORA
Nanda RAMON TOUS
2.
ORGANITZACIÓ DE LES SESSIONS*
Dilluns
|
Dimarts
|
Dijous
|
Divendres
|
|
Horari
|
8.55
|
9.50
|
8.55
|
9.50
|
Aula
|
4ESO C
|
3ESO C
|
EF
|
1ESO C
|
3.
PROGRAMACIÓ I SEQÜENCIACIÓ
PRIMERA AVALUACIÓ
|
|||||
INTERPRETACIÓ
I DRAMATÚRGIA
|
HISTÒRIA
DEL TEATRE
|
ESPECTACLE
EN
DIRECTE
|
VÍDEOS
D'ESPECTACLES
|
||
Teoria de
la comunicació teatral:
–Concepte
i tipologia de les arts escèniques.
–Anàlisi de l'acte de l'espectacle escènic com a acte de
comunicació (emissor, receptor, missatge, codi, canal i context)
–Exploració
dels elements en l'expressió: personatge, situació, acció, conflicte.
–Exploració
i desenvolupament harmònic dels instruments de l'intèrpret: expressió
corporal, gestual, oral, rítmica i musical.
–Exploració
i desenvolupament de tècniques: joc dramàtic, improvisació, dramatització i
creació col·lectiva.
–Introducció
a l'anàlisi i construcció del personatge.
–Introducció
a l'anàlisi, experimentació i comprensió de l'espai.
–La
dramatúrgia.
Pràctica
de tècniques constructives i
interpretatives:
–Recursos
imprescindibles: La concentració, la cohesió, la relaxació, la desinhibició,
–L'expressió
corporal, gestual, oral, rítmica i musical.
–Joc
dramàtic, improvisació, dramatització i creació col·lectiva.
–Desenvolupament
de la dramatització i l'escenificació d'un text narratiu, tema o situació
proposada
–Anàlisi
i construcció del personatge.
–Anàlisi,
experimentació i comprensió de l'espai.
–El
recurs de l’humor.
|
–Orígens
del teatre. Origen ritual del teatre. Elements del ritual (el sagrat, el
ritu, la festa, el tòtem, la màgia).
– El
teatre grec: orígens, formes i principals autors (Sòfocles, Eurípides,
Aristòfanes).
–El teatre
a Roma. Orígens, formes i principals autors (Plaute i Terenci).
–Teatre
medieval. Inici i evolució del teatre medieval. El teatre religiós medieval i
tècniques escenogràfiques.
–El Siglo de Oro espanyol.
Característiques i autors principals (Lope de Vega i Calderón de la Barca)
L'art nou de fer comèdies.
–Teatre
del Renaixement. La Commedia dell'Arte
(orígens, característiques, tècniques i estructura, personatges i màscares).
|
A triar
per l'alumne/a
|
Medea
Tomaz
Pandur
Hamlet. Tomaz Pandur.
Don Carlos. Calixto Bieito.
La casa de Bernarda Alba. Lluís
Pasqual.
La
consagración de la primavera. Pina
Bausch
La traviata. Brindis.
Mar i Cel. Dagoll Dagom
|
||
Lectura
de: Medea, d’Eurípides. Ed. La Magrana, 2012 ISBN 9788482645629
|
|||||
SEGONA AVALUACIÓ
|
|||
INTERPRETACIÓ I DRAMATÚRGIA
|
HISTÒRIA DEL TEATRE
|
ESPECTACLE EN DIRECTE
|
VÍDEOS D'ESPECTACLES
|
Cap a la construcció d'un espectacle:
–Dramatúrgia
de base per a una creació teatral: documentació, transformació,
literaturització, redacció.
–Elaboració
d’una proposta de components plàstics i sonors per a un projecte escènic:
escenografia, figurinisme, so, música, llum, etc.
–Disseny i
organització del projecte: fases de treball, repartiment d’àrees i
distribució de tasques.
|
–El teatre
europeu dels segles XVI i XVII. Característiques i principals autors
(Shakespeare i Molière).
–El
neoclassicisme. Característiques. El retorn a les formes clàssiques.
–El
romanticisme. Característiques generals i principals autors (Goethe, Zorrilla
i la figura de don Juan).
–El
naturalisme enfront del realisme.
Stanislavski.
El naturalisme psicològic (Txèkhov, Pirandello i Shaw).
–Teatre
a les literatures hispàniques de 1900 a 1939 (Valle Inclán, García Lorca). La
innovació modernista en el teatre català
(Josep M. de Sagarra).
|
A
triar per l'alumne/a
|
Muerte de
un viajante. Mario Gas.
Mort
de dama.
Rafel Duran.
Le
cirque du soleil
Imperium
of Violence. La
Fura dels Baus.
Life
and death of Marina, Abramovic
Malasombra
Urtain.
Animalario.
|
TERCERA AVALUACIÓ
|
|||
INTERPRETACIÓ I DRAMATÚRGIA
|
HISTÒRIA DEL TEATRE
|
ESPECTACLE EN DIRECTE
|
VÍDEOS D'ESPECTACLES
|
–Elaboració
i representació d'un espectacle.
–Execució del projecte.
–Avaluació.
–La
recepció d'un espectacle:
–El
públic: concepte i tipologies.
–Aspectes
bàsics del procés de recepció.
–La
crítica escènica en els seus aspectes bàsics.
–Pràctica
de dramatúrgia.
|
–Grans
innovadors de l'escena internacional al segle XX
Brecht i Artaud.
Nord-Amèrica: Eugene O'Neill, Tenesse
Williams, Arthur Miller.
L'existencialisme: Albert Camus i
Jean-Paul Sartre.
Teatre de l'absurd: Samuel Beckett i Eugène
Ionesco.
Nou teatre: Nova York.
Teatre pobre de Grotowski (Peter Brook,
Tadeuz Kantor, Heiner Müller).
–El
teatre hispànic de la segona meitat del segle XX
Buero Vallejo, Joan Brossa.
–Els
col·lectius:
Els Joglars,
Els
Comediants
La Fura dels Baus.
|
A
triar per l'alumne/a
|
Futuros
difuntos. La Zaranda
El llac
dels cignes.
Ballet
Trencanous. Dansa
Xinesa.
El mètode Gronholm. Jordi
Galceran.
Paella mixta. Sol
Picó.
Agosto,
Condado de Osage. Gerardo Vera
Èdip
Rei
|
1. Demostrar un
coneixement sòlid i crític dels conceptes fonamentals de les A. Escèniques.
2. Identificar, comprendre i explicar les característiques fonamentals de les diferents arts de l’espectacle i la seva representació, en una perspectiva històrica i sincrònica.
3. Mostrar motivació, interès i capacitat per al treball en grup i per a l’assumpció de tasques i responsabilitats en projectes col·lectius.
4. Mostrar les capacitats expressives i creatives necessàries per a la recreació de l’acció dramàtica i dels elements que la configuren, i actituds positives en la seva millora.
5. Conèixer i utilitzar les diferents tècniques per a la recreació de l’acció dramàtica, el disseny de personatges i la configuració de situacions i escenes.
6. Participar en el disseny i la realització de projectes de creació i difusió escènica, assumint diferents rols.
7. Identificar, valorar i saber utilitzar els diferents estils escènics i paradigmes interpretatius.
8. Conèixer i comprendre els processos i fases presents en un projecte d’escenificació, identificant i valorant les tasques i responsabilitats de cada creador individual.
9. Analitzar i comentar, amb actitud reflexiva i esperit crític, tota mena de textos dramàtics i espectacles teatrals, identificant i valorant les seves característiques singulars i els seus pressuposts artístics.
2. Identificar, comprendre i explicar les característiques fonamentals de les diferents arts de l’espectacle i la seva representació, en una perspectiva històrica i sincrònica.
3. Mostrar motivació, interès i capacitat per al treball en grup i per a l’assumpció de tasques i responsabilitats en projectes col·lectius.
4. Mostrar les capacitats expressives i creatives necessàries per a la recreació de l’acció dramàtica i dels elements que la configuren, i actituds positives en la seva millora.
5. Conèixer i utilitzar les diferents tècniques per a la recreació de l’acció dramàtica, el disseny de personatges i la configuració de situacions i escenes.
6. Participar en el disseny i la realització de projectes de creació i difusió escènica, assumint diferents rols.
7. Identificar, valorar i saber utilitzar els diferents estils escènics i paradigmes interpretatius.
8. Conèixer i comprendre els processos i fases presents en un projecte d’escenificació, identificant i valorant les tasques i responsabilitats de cada creador individual.
9. Analitzar i comentar, amb actitud reflexiva i esperit crític, tota mena de textos dramàtics i espectacles teatrals, identificant i valorant les seves característiques singulars i els seus pressuposts artístics.
10. Dominar a nivell
pràctic i teòric les característiques i recursos del text teatral.
5.
CRITERIS DE QUALIFICACIÓ
INTERPRETACIÓ I DRAMATÚRGIA
|
HISTÒRIA DEL TEATRE i VÍDEOS
D'ESPECTACLES
|
ANÀLISI I COMENTARI ESPECTACLE EN DIRECTE
|
ANÀLISI
I COMENTARI TEXT DRAMÀTIC
|
Es
qualificarà mitjançant:
–L'observació
directa de la pràctica a classe.
–El
desenvolupament escrit de la dramatització i l'escenificació de textos
narratius, materials audiovisuals, temes o situacions proposades.
–Lliurament
de tasques dins termini: qüestionaris telemàtics, visionat de vídeos o
lectura de materials.
–Tasques
teatrals proposades per la professora: caracterització, monòleg, posades en
escena, improvisacions, petites representacions...
|
Es
qualificarà mitjançant dos exàmens per avaluació.
La
primera prova serà parcial i la segona global, és a dir, inclourà tot quant
s'hagi treballat des de principi de curs.
La
qualificació d'aquest bloc serà el resultat de fer una mitjana ponderada de
les notes de cada una de les proves:
1a
prova 40 %
2a
prova 60 %
|
Lliurament
d'un comentari escrit, a partir d'unes pautes establertes.
|
Es qualificarà mitjançant una prova escrita*.
*Només la 1a avaluació
|
INTERPRETACIÓ I DRAMATÚRGIA*
|
HISTÒRIA DEL TEATRE
|
ANÀLISI I COMENTARI D'UN
ESPECTACLE EN DIRECTE
|
ANÀLISI I COMENTARI DE VÍDEOS
D'ESPECTACLES
|
ANÀLISI I COMENTARI D'UN TEXT
DRAMÀTIC
|
50%
|
30,00%
|
10%
|
0%
|
10%
|
PRIMERA AVALUACIÓ
SEGONA
I TERCERA AVALUACIÓ
INTERPRETACIÓ I DRAMATÚRGIA*
|
HISTÒRIA DEL TEATRE
|
ANÀLISI I COMENTARI D’UN
ESPECTACLE EN DIRECTE
|
ANÀLISI I COMENTARI DE VÍDEOS
D’ESPECTACLES
|
ANÀLISI I COMENTARI D’UN TEXT
DRAMÀTIC
|
50%
|
30%
|
10,00%
|
10,00%
|
0%
|
*Aquest apartat
inclou la valoració de les tasques de curs i de la feina diària a l’aula. També
es valoraran amb un 10% els aspectes actitudinals: assistència, puntualitat,
participació, lliurament de tasques, compliment de les normes, generació de dinàmiques
positives, creativitat, capacitat d’aprenentatge i adaptabilitat, aportació del
material necessari, presa d’apunts, gestió del quadern... La demora en
les entregues de tasques es penalitzaran amb 2 punts de la nota d’aquella
activitat.
Les
destreses en dramatúrgia es valorarà amb lliurament de tasques i amb preguntes
a l’examen.
Si per alguna causa l'apartat de l'Anàlisi i comentari d'un espectacle en directe no es pot avaluar dins una avaluació, el seu percentatge se sumarà al d'Història del Teatre. Ídem amb Anàlisi i comentari d'un espectacle en directe.
La professora procurarà organitzar sortides teatrals conjuntes per facilitar la tasca de l'apartat Anàlisi i comentari d'un espectacle en directe
Si per alguna causa l'apartat de l'Anàlisi i comentari d'un espectacle en directe no es pot avaluar dins una avaluació, el seu percentatge se sumarà al d'Història del Teatre. Ídem amb Anàlisi i comentari d'un espectacle en directe.
La professora procurarà organitzar sortides teatrals conjuntes per facilitar la tasca de l'apartat Anàlisi i comentari d'un espectacle en directe
6. RECUPERACIÓ
L’avaluació és contínua. La
superació d’una avaluació implica la recuperació de les anteriors sempre i quan
s’hagi realitzat la lectura corresponent. En les diferents proves objectives s’hi
inclouran continguts d’avaluacions anteriors (Història del Teatre).
En la convocatòria extraordinària els percentatges es distribueixen entre Dramatúrgia 50%, Història del Teatre 40% i lectura obligatòria 10%. Els alumnes s’han d’examinar de tot el programa del curs.
7. ACTIVITATS ESTRAESCOLARS
–Assistència
a una representació teatral cada trimestre (pendent del coneixement de la
cartellera).
–Organització
de xerrades-col·loqui amb la presència d’alguns actors o agents relacionats amb
el fet teatral.
–Participació
en la Mostra de Teatre Escolar que organitza l'Ajuntament de Palma.
–Sortida
didàctica a Barcelona: Visita al TNC, Institut del Teatre, espectacle teatral a
concretar, Palau de la Música ...
–Participació en les jornades de
portes obertes a l’ESADIB durant el mes d'abril.
–Elaboració d’un blog de l’assignatura.
–Tallers teatrals organitzats per Caixa Escena.
–Participació en la Trobada
de Teatre d’Ensenyament Mitjà.
8.
MATERIAL COMPLEMENTARI
–Blog:
nofaciscomedia.blogspot.com
–Correu electrònic:
nofaciscomedia@gmail.com
–Blog de les PAU:
https://sites.google.com/site/artsesceniques20152016
ATENCIÓ:
Per treballar la cohesió del grup, element
imprescindible en el teatre, els alumnes s’asseuran en un ordre determinat tant
a l’aula (classes teòriques) com al cercle del Gimnàs (classes pràctiques).
Per treballar la concentració, els alumnes prendran
apunts i es valorarà el seu quadern d’aula.
Per a treballar la coresponsabilitat, es valoraran hàbits
com la puntualitat, l’aportació del material i el lliurament de les tasques en
temps i forma.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada